Uchwały Krajowej Rady Sądownictwa

wróć do pełnej listy uchwał

Uchwała KRS nr 205/2018

Sąd: Sąd Rejonowy w Choszcznie
Data posiedzenia: 10 lipca 2018 – 13 lipca 2018
Obwieszczenie: Monitor Polski poz. 261 z 2018
Pobierz uchwałę:http://krspl.home.pl/bip/files/2018-07-1...
Liczba wolnych stanowisk: 1
Liczba kandydatów: 3
Liczba obsadzonych stanowisk: 1
Liczba odrzuconych kandydatów: 2

Lista kandydatów

l.p. nazwisko i imiona wykonywany zawód decyzja
1. Nawrocki Mariusz starszy asystent sędziego negatywna
GŁOSOWANIE w kolegium w zgromadzeniu sędziów w KRS
ZA jednogłośnie pozytywnie 43 5
PRZECIW 53 0
GŁOSY WSTRZYMUJĄCE 14 9

Sylwetka kandydata (z uchwały KRS)

Mariusz Nawrocki urodził się 3 października 1986 r. w Stargardzie Szczecińskim. W 2010 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego z wynikiem bardzo dobrym. W okresie od kwietnia 2012 r. do września 2012 r. był zatrudniony w IV Wydziale Karnym Odwoławczym Sądu Okręgowego w Szczecinie jako asystent sędziego. Od września 2012 r. zatrudniony jest jako asystent sędziego w Sądzie Rejonowym w Stargardzie, a od kwietnia 2017 r. jako starszy asystent sędziego. Od początku zatrudnienia w Sądzie Rejonowym w Stargardzie wykonuje obowiązki w Wydziale III Rodzinnym i Nieletnich. W tym samym czasie, to jest od listopada 2010 r. zatrudniony jest w Katedrze Prawa Karnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego jako pracownik naukowo-dydaktyczny (początkowo jako asystent, a od września 2013 r. jako adiunkt). Prowadzi zajęcia na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach prawniczych z prawa karnego i prawa wykroczeń, z przestępczości przeciwko życiu i zdrowiu, z prawa karnego wykonawczego. Uczestniczy aktywnie w Studenckiej Poradni Prawnej, brał udział w organizowanych dla studentów Uniwersytetu Szczecińskiego we współpracy z Sądem Apelacyjnym w Szczecinie symulacjach rozpraw na sali sądowej. Prowadzi również zajęcia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego dla kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne i Bezpieczeństwo Narodowe z prawa karnego materialnego i z prawa wykroczeń. W latach 2010-2011 odbył aplikację ogólną w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego z 10 maja 2013 r. na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. „Czas popełnienia czynu zabronionego w polskim prawie karnym (podstawowe zagadnienia materialno-prawne)” uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych w dyscyplinie prawo. W dniu 14 października 2013 r. otrzymał nagrodę II stopnia Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego za osiągnięcia naukowe. W październiku 2016 r. złożył egzamin sędziowski z oceną bardzo dobrą w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Kandydat jest autorem wielu publikacji między innymi z zakresu prawa karnego. Ponadto brał udział i występował w konferencjach naukowych. W 2017 r. i 2018 r. prowadził zajęcia dla aplikantów radcowskich przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Szczecinie z prawa karnego oraz brał udział w pracach komisji egzaminacyjnej 5 na kolokwium z prawa karnego. Od 2017 r. jest członkiem Kolegium Recenzenckiego czasopisma „Prawo w działaniu”. Kandydat uczestniczy w szkoleniach organizowanych między innymi przez Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Sąd Okręgowy w Szczecinie i Sąd Apelacyjny w Szczecinie.

Opinia wizytatora

Mariusz Nawrocki uzyskał ocenę kwalifikacji sporządzoną przez Gretę Puchalską - sędziego Sądu Okręgowego w Szczecinie, z której wynika, że analiza przedstawionych i poddanych kontroli projektów uzasadnień prowadzi do wniosku, że były one sporządzane właściwie we wszystkich kategoriach spraw jakie wpływają do wydziałów rodzinnych i nieletnich w sądach rejonowych. Skontrolowane projekty w zakresie spraw rodzinnych to sprawy o alimenty (w tym o podwyższenie alimentów oraz o ustalenie, że obowiązek alimentacyjny ustał), sprawy w zakresie władzy rodzicielskiej (o pozbawienie władzy, o ograniczenie władzy i o przywrócenie władzy), sprawy o ustalenie ojcostwa, sprawy o ustalenie bezskuteczności uznania dziecka, sprawy nieletnich, sprawy z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, sprawy z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i zapobieganiu alkoholizmowi, sprawy o wydanie dziecka w trybie Konwencji o cywilnych aspektach uprowadzenia dziecka zagranicę. Wszystkie sporządzone projekty uzasadnień są prawidłowe merytorycznie i formalnie, zawierają elementy wymagane przez art. 328 § 2 k.p.c. Rozważania prawne zawierają analizę przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego bądź innych ustaw, w oparciu o które sąd orzekał. W sprawach skomplikowanych przywoływano orzecznictwo Sądu Najwyższego, a także Trybunału Konstytucyjnego. Kandydat w sporządzonych projektach szczegółowo analizował fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Większość z przedstawionych projektów była akceptowana przez sędziów bez najmniejszych poprawek, w niektórych projektach dokonywano mało istotnych zmian redakcyjnych. Skontrolowane projekty nie zawierały przy tym zbędnych rozważań, w szczególności teoretyczno-prawnych. Powyższe świadczy o dużej przydatności projektów sporządzanych przez kandydata oraz jego samodzielności w uzasadnianiu zapadłych rozstrzygnięć. Potwierdzeniem powyższego są oceny pracy opiniowanego, wyrażone przez sędziów z nim współpracujących, w których wskazano, że samodzielnie dokonuje analizy akt we wskazanym zakresie, zwraca się do osób i instytucji o nadesłanie informacji lub dokumentów niezbędnych do przygotowania sprawy do rozpoznania, sporządza odpowiedzi na pisma nie będące pismami procesowymi, nade wszystko sporządza projekty uzasadnień do wyroków i postanowień. Po analizie przedstawionych do oceny projektów sporządzonych przez opiniowanego oraz po zapoznaniu się z treścią opinii sędziów współpracujących z nim na co dzień, sędzia wizytator stwierdził, że jest on bardzo dobrym, wręcz optymalnym kandydatem do objęcia służby sędziowskiej.

Wizytator: Greta Puchalska

 Przeczytaj uzasadnienie wyboru i opinie wizytatorów
2. Pisarek Agnieszka Paulina starszy asystent sędziego pozytywna
GŁOSOWANIE w kolegium w zgromadzeniu sędziów w KRS
ZA jednogłośnie pozytywnie 99 8
PRZECIW 8 1
GŁOSY WSTRZYMUJĄCE 5

Sylwetka kandydata (z uchwały KRS)

Agnieszka Paulina Pisarek Pisarek urodziła się 19 lutego 1981 r. w Szczecinie. W 2005 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego z wynikiem dobrym. Od sierpnia 2005 r. do lutego 2006 r. była zatrudniona na stanowisku asystenta w kancelarii Radcy Prawnego Andrzeja Lublinieckiego. Po odbyciu w latach 2005-2008 pozaetatowej aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Szczecinie, we wrześniu 2008 r. złożyła egzamin sędziowski z oceną dobrą. Od kwietnia 2006 r. była zatrudniona na stanowisku asystenta sędziego w VII Wydziale Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w Szczecinie. W okresie od kwietnia 2006 r. pracowała do września 2008 r. w wymiarze 1/2 etatu, od października 2008 r. w pełnym wymiarze czasu pracy. Z dniem 1 lipca 2016 r. na własną prośbę, motywowaną chęcią poszerzenia wiedzy i zdobycia praktyki zawodowej w innych dziedzinach prawa - została przeniesiona do pracy w VIII Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Szczecinie. Ponadto w 2016 r. cyklicznie wykonywała dodatkowo czynności w X Wydziale Cywilnym Rodzinnym tego Sądu. Od września 2016 r. jest zatrudniona na stanowisku starszego asystenta w tym Sądzie.

Uzasadnienie wyboru przez KRS

O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatury Agnieszki Pauliny Pisarek zadecydował całokształt okoliczności niniejszej sprawy, między innymi ocenione łącznie: wysokie kwalifikacje znajdujące potwierdzenie w ocenie kwalifikacji, różnorodne doświadczenie zawodowe w szczególności w zakresie prawa cywilnego, pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa gospodarczego, jednogłośna rekomendacja Kolegium Sądu Okręgowego w Szczecinie i bardzo wysokie poparcie Zgromadzenia Przedstawicieli Sędziów Okręgu Sądu Okręgowego w Szczecinie.

Opinia wizytatora

Agnieszka Paulina Pisarek uzyskała ocenę kwalifikacji (opracowanie całej oceny sporządzone przez Annę Budzyńską, część z zakresu spraw rodzinnych i nieletnich przez Tomasza Sobieraja, część z zakresu prawa pracy ubezpieczeń społecznych przez Barbarę Konieczną - sędziów Sądu Okręgowego w Szczecinie), z której wynika, że przedłożone do oceny projekty są prawidłowe pod względem merytorycznym i formalnym. Uzasadnienia zarówno dotyczące kwestii wpadkowych, jak i merytorycznych w pełni odpowiadają wymogom z art. 328 § 2 k.p.c. Rozważania prawne zawierają analizę stosowanych przepisów wraz z powołaniem się na orzecznictwo sądów apelacyjnych i Sądu Najwyższego. Świadczą o bardzo dobrej znajomości przez opiniowaną przepisów procedury cywilnej i prawa materialnego. Wynika z nich również, że Agnieszka Paulina Pisarek potrafi samodzielnie podejmować decyzje, a zajęte stanowisko logicznie i wyczerpująco uzasadnić. Przydatność orzeczniczą projektów opracowanych przez kandydatkę oceniono wysoko. Większość projektów była bowiem akceptowana przez sędziów współpracujących z opiniowaną w całości, dokonywane ewentualne zmiany miały charakter redakcyjny i językowy lub mający na celu pogłębienie argumentacji. Podkreślono, że prawie wszystkie skontrolowane projekty uzasadnień były bardzo obszerne, liczyły po kilkanaście stron i dotyczyły spraw z rep. GC lub spraw odwoławczych. Sędzia wizytator nie stwierdziła, aby opiniowana przytaczała w uzasadnieniach nadmiernie rozbudowane lub zbędne rozważania teoretyczno- prawne. Powyższe świadczy w ocenie sędziego wizytatora o bardzo dobrym przygotowaniu praktycznym Agnieszki Pauliny Pisarek do wykonywania zawodu sędziego. Powyższe potwierdza również pozytywna ocena pracy opiniowanej wyrażana przez sędziów z nią współpracujących. W swoich opiniach wszyscy sędziowie podkreślali predyspozycje osobowościowe opiniowanej do wykonywania zawodu sędziego wskazując, że kandydatka jest osobą bardzo sumienną, nie unikającą podejmowania decyzji, które potrafi uzasadnić. W opiniach sędziów zwracano też uwagę na umiejętne wykorzystanie przez opiniowaną zasad doświadczenia życiowego i zdrowego rozsądku przy ocenie dowodów i argumentów podnoszonych przez strony procesu, co świadczy o jej dojrzałości i jest bardzo cenne w pracy sędziego. W świetle opinii sędziów współpracujących z kandydatką należy podkreślić jej zdolności do samodzielnej organizacji pracy - wykonuje powierzone czynności bardzo sprawnie, niezależnie od stopnia skomplikowania spraw i objętości materiału dowodowego, nie wymaga jakiegokolwiek nadzorowania czy też dyscyplinowania, jeśli chodzi 0 terminowość swoich czynności. Sędzia wizytator potwierdziła spostrzeżenia sędziów opiniujących, że opiniowana jest osobą wzorowo zorganizowaną, sumienną 1 ponadprzeciętnie obowiązkową. Podkreślono odpowiedzialność i zaangażowanie, jaką opiniowana wkłada w powierzone czynności. Opiniowana jest osobą o bardzo wysokiej kulturze osobistej, taktowną i bezkonfliktową. Podkreślenia wymaga, że kandydatka w sposób systematyczny pogłębia swoją wiedzę teoretyczną, o czym świadczy dążenie do poznawania kolejnych dziedzin prawa. Należy podkreślić, że do pracy w Wydziale Gospodarczym została skierowana w wyniku jej wniosku, po dziesięcioletnim okresie pracy w Wydziale Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Opiniowana regularnie uczestniczy w szkoleniach organizowanych dla asystentów przez Sąd Okręgowy w Szczecinie i Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury. Mając na uwadze, że Agnieszka Paulina Pisarek otrzymała z egzaminu sędziowskiego ocenę dobrą, posiada szerokie doświadczenie zawodowe wynikające z 12 lat pracy jako asystent sędziego, a także przy uwzględnieniu postawy zawodowej kandydatki i jej zaangażowania sędzia wizytator stwierdziła, że opiniowana spełnia wszelkie wymogi do powołania na stanowisko sędziego sądu rejonowego.

Wizytator: Anna Budzyńska

 Przeczytaj uzasadnienie wyboru i opinie wizytatorów
3. Pudakiewicz Magdalena radca prawny negatywna
GŁOSOWANIE w kolegium w zgromadzeniu sędziów w KRS
ZA jednogłośnie pozytywnie 20 0
PRZECIW 68 1
GŁOSY WSTRZYMUJĄCE 23 13

Sylwetka kandydata (z uchwały KRS)

Magdalena Pudakiewicz urodziła się 29 marca 1982 r. we Wrocławiu. W 2006 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego z wynikiem dobrym. W okresie od stycznia 2007 r. do maja 2007 r. była zatrudniona na stanowisku asystenta radcy prawnego w Kancelarii Prawnej Misztal, Onichimkowski, Włodarek i Wspólnicy. W okresie od lipca 2007 r. do marca 2009 r. pracowała w Międzynarodowym Sądzie Arbitrażowym we Wrocławiu jako asystent radcy prawnego. W okresie od kwietnia 2008 r. do grudnia 2010 r. była zatrudniona na stanowisku asystenta radcy prawnego w Kancelarii Prawnej „ACTUM” Ziemblicki, Jędrzejowski sp.p. Po ukończeniu w marcu 2010 r. aplikacji radcowskiej, w czerwcu 2010 r. złożyła egzamin radcowski z oceną dobrą. Uchwałą nr 264/2010 Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu została wpisana na listę radców prawnych prowadzoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych we Wrocławiu. Od stycznia 2011 r. wykonuje zawód radcy prawnego w Kancelarii Radcy Prawnego Magdalena Pudakiewicz. Uchwałą nr 564/IX/2015 z 20 października 2015 r. Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Zielonej Górze została wpisana na listę radców prawnych prowadzoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze. Opiniowana na bieżąco uczestniczy w szkoleniach zawodowych organizowanych przez Okręgową Izbę Radców Prawnych we Wrocławiu, a następnie Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze.

Opinia wizytatora

Magdalena Pudakiewicz uzyskała ocenę kwalifikacji (część z zakresu prawa cywilnego i opracowanie całej oceny sporządzone przez Karinę Marczak, część z zakresu spraw rodzinnych przez Gretę Puchalską, część z zakresu prawa pracy ubezpieczeń społecznych przez Annę Stasiewicz-Kokotowską - sędziów Sądu Okręgowego w Szczecinie), z której wynika, że posiada ona odpowiednie kwalifikacje do ubiegania się o wykonywanie zawodu sędziego. Sprawy cywilne, rodzinne, pracy i ubezpieczeń społecznych wskazane w zgłoszeniu przez kandydatkę i poddane analizie, miały różnorodny charakter i różny stopień trudności, dołączane były do nich prawidłowe pełnomocnictwa, nadto pisma podlegające opłacie stałej były należycie opłacone. Prezentowane we wskazanych pismach stanowiska były odpowiednio i bardzo starannie uzasadnione. Każdy pozew albo wniosek zawierał szczegółowe ustalenia dotyczące stanu faktycznego, zawsze prawidłowo sformułowane żądanie i wnioski dowodowe. W skontrolowanych sprawach tylko jednostkowo zobowiązywano kandydatkę do sprecyzowania żądania pozwu w zakresie odsetek, nie była ona natomiast wzywana do uzupełnienia innych braków formalnych, co w uwzględnieniu ilości sporządzonych pozwów świadczy o jej staranności i rzetelności. Wnioski dowodowe ze źródeł osobowych, o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłych zawierały szczegółowo sprecyzowane tezy dowodowe. Nie stwierdzono powoływania zbędnych wniosków dowodowych, zmierzających do przewlekłości postępowania. W pismach procesowych składanych przez opiniowaną przytaczane było orzecznictwo i poglądy doktryny uzasadniające prezentowane podglądy. Redakcja pism procesowych sporządzanych przez kandydatkę jest staranna, wywody zawarte w pismach są w pełni czytelne i komunikatywne. Sporządzane przez nią odpowiedzi na pisma procesowe przeciwników były obszerne, zawierały rzeczową i jasną argumentację popartą przytoczeniem odpowiednich do stanu prawnego poglądów doktryny i orzecznictwa. Opiniowana odnosiła się do wszystkich składanych roszczeń, przedstawiła właściwe wnioski procesowe, zgłaszała adekwatne do podnoszonych okoliczności wnioski dowodowe. W toku całego postępowania podejmowała właściwe do zmieniającej się sytuacji czynności, modyfikując odpowiednio żądania i wnioski w interesie i z korzyścią dla swojego klienta. W sprawach, w których występowała jako pełnomocnik z urzędu jej zaangażowanie w sprawę nie odbiegało od tego w sprawach, w których działała z wyboru. Dbała o interesy swoich klientów także przez występowanie do sądu o nadanie sprawom biegu w przypadku przerwy między czynnościami. Istotne jest, że kandydatka posiada bardzo pożądaną dla prawnika zdolność negocjacyjną, zmierzającą do porozumienia stron i zawarcia ugody, kilka z przedstawionych spraw cywilnych zakończyło się zawarciem ugód, dzięki elastycznemu i kompromisowemu podejściu opiniowanej do sprawy. Praktycznie we wszystkich sprawach poglądy kandydatki spotkały się z aprobatą sądu, co skutkowało wydaniem rozstrzygnięcia korzystnego, dla reprezentowanej przez nią strony. Sporządzane odpowiedzi na apelacje czyniły zadość wymaganiom przewidzianym dla pisma procesowego, a nadto zawierały oznaczenie wyroku oraz zwięzłe przedstawienie stanowiska wraz z uzasadnieniem. Nie stwierdzono rażących błędów proceduralnych w czynnościach podejmowanych przez kandydatkę. Były one wykonywane rzetelnie i terminowo. Praktycznie we wszystkich sprawach poddanych kontroli kandydatka osobiście, czynnie uczestniczyła w rozprawach. Analizując jej postawę na rozprawach, stwierdzić należy, że była ona zawsze aktywna, zajmowała stanowisko, zadawała pytania przesłuchiwanym świadkom oraz stronom. Żadna czynność kandydatki nie spowodowała zwłoki w rozpoznawaniu sprawy. Język pism procesowych opiniowanej jest profesjonalny, jasny i grzeczny. Podsumowując stwierdzić należy, że kandydatka wykazuje duże zaangażowanie w pracę oraz terminowo i rzetelnie wykonuje obowiązki. Wykazuje się bardzo dobrą znajomością obowiązujących przepisów prawa. Aktywność opiniowanej w prowadzonych przez nią sprawach wskazuje na wysoki poziom wiedzy merytorycznej, umiejętność odniesienia się do istoty sprawy. Podejmowane przez nią działania jako pełnomocnika są skuteczne. Mając powyższe na uwadze sędzia wizytator stwierdziła, że posiadana przez kandydatkę wiedza i umiejętności praktyczne pozwalają na przyjęcie, że spełnia ona kryteria do powołania na stanowisko sędziego sądu rejonowego.

Wizytator: Karina Marczak

 Przeczytaj uzasadnienie wyboru i opinie wizytatorów